Oblivion (2013)

 English HereKorte Inhoud
Een van de weinige overgebleven "Drone" techniekers verblijft op de Aarde, wiens oppervlakte volledig verwoest is na een decennialange oorlog met de buitenaardse "Scavs", ontdekt een neergestort ruimteschip met een inhoud die alles wat hij geloofde over de oorlog op de helling zet. Het bepaald misschien zelfs het lot van de mensheid.

Genre : SF
Land
: USA


Cast :
Tom Cruise : Jack
Olga Kurylenko : Julia
Morgan Freeman : Beech

Regisseur :
Joseph Kosinski

Mijn mening

Wat een visueel prachtige film was dit nog eens. Ik heb soms ademloos liggen kijken en heb enorm genoten van de apocalyptische beelden, de desolate landschappen en dan dat puur stukje natuur tussen al die chaos. Toegegeven, je zal dingen herkennen van andere films of boeken. Maar dat kan je wel van de meeste films zeggen dat het een flauw afkooksel is van weer een andere film. Als er nu jaarlijks een aantal ijzersterke SF-films zouden uitkomen in het rijtje "Space Odyssey 2001" , "Aliens", "Star Wars", "The Fly", "Mad Max", "Prometheus " ... dan zou ik het begrijpen. Maar ze zijn (zoals trouwens ook in het horror genre) vreselijk dun gezaaid. Ze hadden er ook een simpel verstand-op-nul filmpje van kunnen maken. Dat was deze film vond ik ook weer niet. Of ze hadden het kunnen inkorten met vet veel snelle actie in. Dan was het waarschijnlijk weer iets teveel geweest. En zo is het ook nooit goed voor de meeste.


"Oblivion" vind ik ijzersterk in de weergave van een apocalyptische wereld. De high-tech omgeving, de interieuren, de gebouwen ,de futuristische voertuigen en computertoestanden zagen er briljant uit. En inderdaad, het had echt een Apple feeling in alle ontwerpen. Het leek wel een mega-XXL uitvoering van de i-pad die ze als controle-console gebruikten. Het verhaal, de uiteindelijk gang van zaken, de wendingen , de uitleg hoe het zo ver is kunnen komen, wordt op een langzame (soms te trage) manier ontvouwen, maar dat vond ik nu juist goed aan deze film i.p.v. boem-baf-patat de feiten af te ratelen.


Ik ben geen mega-fan van Tom Cruise, maar om eerlijk te zijn stoorde hij me voor één keer totaal niet. Hij deed zijn ding, mocht zich weer eens op een "Impossible Mission"-manier uitleven en kwam soms erg overtuigend over. Andrea Riseborough vond ik stukken beter dan in (de nog maar pas gekeken) "Welcome to the punch" en acteerde ook als een gekloonde versie. Morgan Freeman had een beperkte rol, maar stond wel weer in het midden van de eerste verrassing in deze film.


Het einde vond ik dan weer een beetje te "Independence Day"-achtig en ongeloofwaardig dat zo'n hightech en gesofisticeerde beschaving dit niet had kunnen onderscheppen.Voor de rest ... als SF liefhebber mogen ze me er zo gerust een paar voorschotelen op jaarbasis.


Het verdict : 8 / 10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.