Brawl in cell block 99 (2017)

 English HereKorte Inhoud 

'Brawl in Cell Blok 99' volgt een voormalige bokser die zijn baan als automonteur verliest en een huwelijk heeft dat op het punt staat stuk te lopen. Wanneer hij geen andere uitweg meer ziet besluit hij voor een oude vriend aan de slag te gaan als drugsdealer. Het werk gaat hem voor de wind, maar op een dag komt hij terecht in een vuurgevecht tussen de politie en zijn vrienden binnen het drugscircuit. Als hij vervolgens in de gevangenis belandt, wordt hij door omstandigheden gedwongen gewelddadige dingen te doen die de plaats in een slagveld verandert.

Genre : Misdaad/Drama
Land : VS


Cast : 
Vince Vaughn : Bradley Thomas
Jennifer Carpenter : Lauren Thomas
Don Johnson : Warden Tuggs


Regisseur :
S. Craig Zahler


Mijn mening 
 
“You said you would never work for Gil.
So we're both breaking promises today.”


Vince Vaughn in een misdaadfilm waar hij een toch wel ruig uitziende drugsdealer speelt? Ik geloofde er niet echt in. Ook al verbaasde hij me al met een ijzersterke rol in “Hacksaw Ridge”. Vince Vaughn associeer ik met feel-good, romantische rommel waar ik in de meeste gevallen niet eens mee kan lachen. Hoe ongelofelijk ik me hier in vergist heb. Vince Vaughn is meedogenloos, mega kalm en ultra brutaal in deze keiharde film. Beter nog. In deze film is hij grappiger dan al de komische films waar hij voorheen aan heeft meegedaan. En dit dankzij de stoppeldroge opmerkingen die hij soms uitkraamt. Als nu iemand zijn naam laat vallen, dan zie ik dat getatoeëerde kruis op de achterkant van een kale schedel zo direct voor me.


Het leven van Bradley (Vince Vaughn) verloopt niet rooskleurig. Nadat hij ontslagen wordt, verneemt hij ook nog eens dat zijn vrouw Lauren (Jennifer Carpenter) hem bedriegt. Hij begint terug als drugskoerier te werken om geld in het laatje te brengen. Maar al snel kijkt hij op tegen een lange gevangenisstraf vanwege een mislukte drugsdeal. En vanaf dat moment geraakt de film in een kleine stroomversnelling. Inderdaad, echt snel is de film niet. Voordat we ook maar iets van een gevangenis zien, is de film al een heel eind opgeschoten. En dan gaat het voor Bradley van kwaad naar erger. Zijn vrouw wordt gekidnapt door de leider van de drugsbende en Bradley krijgt de opdracht om in de uiterst streng bewaakte gevangenis van Redleaf een gevangene om te brengen in cel 99.


Dit is zonder twijfel Vince Vaughn’s beste acteerprestatie ooit. Eindelijk werd dat indrukwekkend lichaam voor het juiste doeleind gebruikt. Het meedogenloos in elkaar timmeren van tegenstanders. Iets wat regelmatig aan de orde is in deze ultra gewelddadige film. Telkens lijkt het wel alsof Bradley zijn immens zware ledematen moet opheffen om ze dan met vernietigende kracht in het aangezicht van een bewaker of andere crimineel te planten. Het resultaat is telkens weerzinwekkend brutaal. Het zien van een als een overrijpe tomaat openbarstende schedel of het besef wat de Koreaan bij Bradley’s vrouw gaat uitvoeren, kan voor sommigen een beetje teveel van het goede zijn. Dit is dus zeker geen film voor gevoelige kijkers. Maar dit naar sadisme neigend geweld is niet gewoon nodeloos toevoegsel. Bradley heeft een welbepaald doel voor ogen en is daardoor genoodzaakt de gewelddadige toer op te gaan.


Er zijn toch enkele zaken in deze film die me deden schrikken. Het feit dat ik Don Johnson niet herkende. Is dat vanwege die gigantische snor? Of is het zijn gezegende leeftijd (hij is ondertussen al 67 jaar) ? Of ligt het toch gewoon aan mij ? En dan heb ik ook sprakeloos gekeken naar de vertolking door Vince Vaughn, die duidelijk afwijkt van zijn gebruikelijk acteerpatroon. Ik reken Vaughn niet echt bij mijn favoriete acteurs. Maar na deze prestatie moet ik mijn mening over hem toch herzien. En tenslotte de indruk die deze film op me maakte. Ik ben wel wat gewoon en ben niet gauw gechoqueerd. Maar ditmaal was ik op bepaalde momenten toch echt van mijn melk. En dat is niet perse vanwege het expliciete geweld. Maar ook het algemeen gevoel dat ik eraan overhield. Ik weet wel dat als ik de eerstvolgende keer nog eens een film voor ogen krijg waar Vince Vaughn een hoofdrol in speelt, ik niet meer de vanzelfsprekendheid heb om deze te mijden. Hij heeft zich helemaal naar de top van mijn lijstje met de betere acteurs geknokt.


Het Verdict 6.5/10
Links : IMDB, Moviemeter

Brawl in Cell Block 99 (2017) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.